Skip to main content

Med ærlighed får du den bedste forsikring

Med ærlighed får du den bedste forsikring

Du får ikke noget ud af at pynte på sandheden, når du køber forsikring, tværtimod. Nogle danskere ’glemmer’ at fortælle sandheden til deres nye forsikringsselskab, når de ønsker nye forsikringer. Men det er en dårlig ide, der i sidste ende, kan koste dem på både pengepungen og på forsikringen.

Du ved det godt, indbruddet og vandskaden fra de sidste to år – de pynter ikke ligefrem på din forsikringsprofil. Vi ved det godt – jo flere skader – desto højere forsikringspræmie. Derfor forsøger nogle danskere også at undlade at fortælle hele sandheden, når et nyt forsikringsselskab spørger om skærpede forsikringsvilkår eller antallet af tidligere skader. Men det kan koste dig dyrt at være uærlig og give urigtige oplysninger til dit nye forsikringsselskab. Det afgjorde en kendelse fra Ankenævnet for Forsikring tidligere på året.

Forsikring uden dækning

En forsikringstager havde få måneder inden et indbrud indgået en forsikringsaftale med et nyt forsikringsselskab. Men da forsikringstageren skiftede selskab havde han ikke været ærlig omkring antallet af tidligere skader. Derudover havde forsikringstageren ikke informeret om, at det gamle forsikringsselskab havde skærpet forsikringspræmien som resultat af de tidligere skader.

De urigtige oplysninger kom til at koste forsikringstageren dyrt, for det nye forsikringsselskab ville ikke dække indbruddet, idet forsikringsaftalen var indgået på baggrund af urigtige oplysninger, og det gav Ankenævnet for Forsikring selskabet medhold i. Forsikringstageren havde altså tegnet forsikring men fik ingen dækning, fordi han havde givet forkerte oplysninger.

Hos Forsikring og Pension råder man derfor alle til at lade være med give urigtige oplysninger i forbindelse med forsikringskøb.

”Når du som ny kunde skal besvare nogle spørgsmål ved indgåelse af forsikringsaftalen, er det vigtigt, at du er så præcis som overhovedet mulig og husker at oplyse alle de skader, du tidligere har haft i dit gamle selskab”, forklarer konsulent Riccardo Krogh Pescatori fra Forsikringsoplysningen.

Hvis du giver urigtige oplysninger kan konsekvensen være, at en skade ikke bliver dækket, og at du samtidig risikerer at blive opsagt som kunde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *