Skip to main content

Forsikring – Er du herre over din egen selvrisiko?

Forsikring – er du herre over din egen selvrisiko?

Hvis du tror, du selv bestemmer over din selvrisiko, så tager du fejl. En undersøgelse fra Forbrugerrådet viser, at forsikringsselskaberne uden varsel kan hæve din selvrisiko. Så oplever du, at selvrisikoen pludselig stiger, er det formentlig et resultat af, at forsikringsselskabet har stemplet dig som en dårlig kunde.

Når vi tegner forsikring, er selvrisikoen af stor betydning. Det er vigtigt at overveje, om man har mulighed for at betale selvrisikoen, og samtidig er det værd at vide, at forsikringspræmien bliver sat ned, jo højere din selvrisiko er. Men efter en kontrol af flere forsikringsselskaber, konkluderer Forbrugerstyrelsen nu, at forsikringsselskaberne kan hæve din selvrisiko – og det sker oftest uden nogen advarsel.

Ukendt antal skader kan føre til højere selvrisiko

Men stigningen i din selvrisiko kommer ikke ud af det blå. Det afhænger af antallet af anmeldte skader. Hvis du fx får stjålet din telefon, har indbrud og kører galt inden for en kortere årrække, så bør du overveje hvilke af skaderne, der er værd at anmelde, for du bliver vurderet ud fra antallet af skader. Det vil sige, at hvis du anmelder flere skader inden for en kortere periode, så risikerer du, at din selvrisiko stiger – eller endda, at du kan blive smidt ud af forsikringsselskabet.

Ifølge Forbrugerstyrelsen er problemet, at kunderne ikke bliver advaret eller informeret om, hvor mange skader der skal til, før selvrisikoen hæves. Der foreligger ikke nogen klare regler, og derfor er det ugennemsigtigt for forbrugerne, mener man hos Forbrugerrådet.

Hos Forsikring og Pension mener man derimod at kunderne er bedst tjent med det system, der er i dag.

“Det vil være ærgerligt for dem, der har gode grunde til stigningen i deres skadesanmeldelser, hvis de ryger i samme kategori som andre, der måske har været mere lemfældige,” forklarer underdirektør, Hans Reymann-Carlsen.

Hos Findforsikring.dk anbefaler vi, at du altid har en tæt dialog med dit forsikringsselskab, så du ikke får nogle overraskelser.

Kilde: EPN

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *